صنعت ساختمان و ضرورت مدیریت مصرف و کاهش انرژی

صنعت ساختمان و ضرورت مدیریت مصرف و کاهش انرژی

صنعت ساختمان و ضرورت مدیریت مصرف و کاهش انرژی
صنعت ساختمان و ضرورت مدیریت مصرف و کاهش انرژی

صنعت ساختمان به عنوان یکی از بزرگترین صنایع هر کشور همواره مورد توجه قرار می گیرد. با رشد فزاینده جمعیت و افزایش نیاز به انرژی ، ایجاد منابع جدید انرژی و بهره برداری از آن و بهینه سازی مصرف به عنوان یکی از اولویت های دولت های جهان در نظر گرفته می شود. از این رو در فضاهای ساختمانی که سهم عمده ای در مصرف انرژی را به خود اختصاص میدهد تلاش می شود با استفاده از تکنولوژی ها و روش های مختلف میزان مصرف انرژی را کاهش دهند.


سیستم های جامع یکپارچه مدریت انرژی به مجموعه ادوات به کار رفته در ساختمان اطلاق می شود که با منظور مدیریت بهینه ساختمان و بهبود شرایط کنترلی اجزای آن و در نهایت بهینه سازی مصرف انرژی طراحی، پیاده سازی و به کار گرفته می شود. این سیستم مجموعه ای از تجهیزات الکترونیکی توزیع شده است که با استفاده از شبکه های داده به یکدیگر متصل شده اند. ایجاد شبکه های داده میان این تجهیزات منجر به ارسال اطلاعات نقاط مختلف ساختمان به مراکز تصمیم گیری می شود که می تواند بر اساس اطلاعات واصله تصمیمات از پیش تعیین شده ای را متناسب با نوع داده های واصله گرفته و عملکرد مناسب و صحیح را منجر شود.
با استفاده از این سیستم ها رخداد های ساختمان در مواجه با شرایط مختلف مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به برنامه ریزی انجام شده متناسب با هر رخداد رفتاری تعریف شده بروز می نماید. این رفتار های به گونه ای از پیش طراحی می شود که تمامی جوانب آن سنجیده شده و در نهایت موجب بهترین عملکرد در برابر هر رخداد می شود. کاهش خطای انسانی در مقابل رخداد های غیر مترقبه و نیز رخداد های تکراری از جمله مواردی است که توسط سیستم شناسایی و صورت می پذیرد.همانطور که از آمار و اطلاعات مختلف برآمده است یکی از بیشترین مصارف انرژی در کشور، بخش ساختمان می باشد که بخش اعظمی از آن را ساختمان های دولتی و اداری گسترده در کل کشور تشکیل می دهند. این ساختمان ها اکثرا با توجه به قدمت ساخت و ضعف های متعدد در ساختار تاسیسات و مدیریت انرژی، به صورت ناکارآمد و غیر اقتصادی انرژی را هدر می دهند، در حالیکه سیستم های هوشمند پیشرفته و مقرون به صرفه با طراحی مناسب و فنی با ارائه راه کارهای تکنولوژیک و همچنین قابلیت مانیتورینگ و مدیریت انرژی مصرفی ساختمان، تا حد بسیار بالایی از این هدر رفت جلوگیری می کنند.
یکی از بزرگترین مشکلات این صنعت در داخل کشور عدم وجود صنف مرتبط می باشد که با توجه به همکاری های مشابه این شرکت نظیر تعریف استاندارد های آموزشی سیستم هوشمند در سطح بین المللی و دریافت کد شایستگی آموزش در سازمان فنی و حرفه ای، شرکت در همایش های شناخت چالش های پیشرو در صنعت هوشمند سازی و همکاری با سازمان بهره وری انرژی ایران، آمادگی خود را جهت همکاری کامل در راستای تاسیس صنف و پیش برد قوانین این صنعت در ایران جهت جلوگیری از ضرر و زیان مصرف کنندگان ایرانی و همکاران در این بخش اعلام می دارد
شرکت مگفا به عنوان تنها شرکت دولتی تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات با درک این موضوع و همسو با روندهای تکنولوژیک جهانی سعی بر ارائه خدمات فنی و تخصصی و کسب و کاری با تاکید بر ساختمان‌های دولتی و اداری و همچنین صنعتی دارد.
گزارش پیش رو با این هدف و با تشریح موضوع و بررسی دلایل حرکت به سوی سامانه های هوشمند مدیریت انرژی در ساختمان تدوین شده است که در ادامه، شرکت مهندسی هوشمند پارس به نمایندگی رسمی از شرکت HDL در ایران به عنوان شریک تکنولوژیک و فنی حوزه هوشمند سازی و اتوماسیون ساختمان انتخاب شده است.

Table of Contents

خوش آمدید