سیستم مدیریت ساختمان / BMS یکبار برای همیشه!

سیستم مدیریت ساختمان / BMS یکبار برای همیشه!

انرژي نقش به سزايي در عرصه سياسي و اجتماعي بشر ايفا مي‌كند در قرن حاضر مهمترين دارائي هر جامعه ميزان ذخاير انرژي آن مي‌باشد و امنيت ملي آن‌ها مستقيما به اين منابع وابسته است. با كمبود منابع موجود در جهان نقش اين مجموعه حياتي هر دهه بيشتر خواهد شد و لذا بهاي پرداختي آن نيز افزايش مي‌يابد. اين امر سبب ايجاد روند و روش‌هاي صرفه جوئي و بهينه سازي مصرف انرژي مي‌باشد.
یکی از مهمترین این روش‌های صرفه جویی در مصرف انرژی مجهز کردن ساختمان به سیستم مدیریت ساختمان است. برای درک بهتر این سیستم و کارایی آن با ما همراه باشید.


رفاه در سیستم مدیریت ساختمان

در گام دوم رفاه انسان، امنيت و آرامش او يكي از معيارهاي مهم بشر بوده و هر لحظه تلاشي در جهت ارتقا آن داشته اكثر ابداعات واختراعات نخستين انسان‌ها تا به حال در اين مقوله گنجانده مي‌شود و به اين مطلب صحه گذاشته است.
صنعت هوشمند ساختمان در راستا اين دو گام حركت داشته و هدف کلی این سیستم در حالت کلی راحتی افراد در کنار مدیریت و کنترل صحیح تاسیسات ساختمان همراه با صرفه جویی در مصرف انرژی میباشد.
BMS   بنا به تعريف انيستيتو ساختمان‌های هوشمند بنايي است كه با استفاده بهينه از چند عنصر پايه ای: سازه، سيستم، خدمات، مديريت و روابط دروني آن‌ها محيطي مناسب و داراي صرفه اقتصادي ايجاد نمايد. BMS   در سال 1970 ميلادي به جهان معرفي گرديده است و بنا به آماري كه IBM در نشست 5در5 سال 2008 منتشر كرد يكي از 5 تكنولوژي جهان مي‌باشد كه طي 5 سال آينده جهان را متحول خواهد كرد.
امروزه BMS یا سیستم مدیریت هوشمند ساختمان به یکی از گریزناپذیرترین شاخه¬های علمی، تحقیقاتی و اجرایی در ساختمانها بمنظور نظارت اتوماتیکی و کنترل تاسیسات تبدیل گردیده است.

سیستم معماری هوشمند ساختمان

معماری سیستم هوشمند مدیریت ساختمان (BMS)
BMS مجموعه‌اي از کنترلر‌هاست كه به صورت يك شبکه به هم متصل مي‌با‌شند.  اين مجموعه كنترلرها اطلاعات متغيرها را نظير درجه حرارت، رطوبت، نور، آمپر يا وضعيت و حالت كاركرد تجهيزاتي مثل پمپ، فن را كه توسط سنسور و سوئيچ‌ها اندازه‌ گيري مي شود دريافت و پس از آناليز آن‌ها فرمان را به عملگرها و موتورها ( موتور دمپرها، كنتاكتورها و …) ارسال مي نمايد. و از طريق نرم افزار  مي توان به تمامي اين شبكه دسترسي داشت واز اين طريق مي توان اطلاعات وآلارم‌ها را از راه دور دريافت، ذخيره و آناليز نمود و همچنين مي توان به تمامي عملگرها بدون نياز به مراجعه حضوري فرمان صادر نمود.

سطوح سیستم مدیریت ساختمان

سطوح سیستم های مدیریت هوشمند ساختمان

سیستم مدیریت هوشمند معمولاً در سه سطح دسته بندی می شود:

سطح اول از این معماری لایة فیلد (Field) و یا همان تجهیزات محرک و سنسور مورد استفاده برای کنترل تجهیزات است. این لایه در حقیقت قرمان¬های رسیده از لایه های بالاتر را به سیستم اعمال کرده و نتیجة اعمال چنین فرامینی را در اختیار لایة بالاتر قرار می دهد.
سطح دوم لایة کنترل و اتوماسیون است و در حقیقت کنترل تجهیزات HVAC از قبیل بویلر، چیلر، هواساز و غیره با استفاده از حلقه های کنترلی موجود در این لایه انجام می شود. این حلقه های کنترلی که (Direct Digital Control) DDC ها در آن قرار دارند تلاش می کنند تا وضعیت کاری هر یک از تجهیزات HVAC را در محدودة تعریف شده حفظ کنند.
سطح سوم در این دسته بندی لایة مدیریت است. همانطورکه پیش تر اشاره شد لایة کنترل، عملیات کنترل خود را بر اساس مجموعه ای از تعاریف از جمله SETPOINT انجام می دهد و واکنش خود به حالات خطا را طبق تعاریف سیستم انجام می دهد. این تعاریف و مقادیر از طریق لایه مدیریت در اختیار لایة کنترل قرار می گیرد و تنظیم آن توسط اپراتور انجام می شود. بدین ترتیب کنترل با حذف حضور فرد در چرخه کنترل، عملیات را به ماشین می سپارد و لایه مدیریت اجازه نظارت بر سیستم کنترل و مدیریت و تغییر رفتار آن بسته به نیاز را به اشخاص می دهد. در این لایه اقداماتی نظیر گزارشگیری و پایش وضعیت تمامی سیستم های ساختمان، مدیریت خطا و تغییر الگوهای کاری شامل تغییر ست پوینت ها، محدودیت ها و زمانبندی ها، صورت می پذیرد.

سیستم مدیریت ساختمان چه امکاناتی دارد؟

موارد كنترلي سيستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)
•    سیستم های قدرت (شامل سیستم های ذخیره انرژی الکتریکی و تامین برق اضطراری)
•    سیستم تامین روشنایی (تجهیزات روشنایی)
•    سیستم تامین گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع (HVAC)
•    سیستم های ایمنی و بازدید (شامل بازرسی مکان های مختلف و سیستم اعلام سرقت، امکان دید قسمت های مختلف، سیستم مدار بسته و …)
•    کنترل سطح دسترسی
•    سیستم آتش نشانی (شامل اعلام و اطفای حریق)
•    کنترل آسانسورها و بالابرها
•    سیستم آبرسانی (شامل تنظیم دبی و فشار آب مناطق مختلف، قطع و وصل جریان آب در مواقع مختلف، امکان کنترل آبیاری فضای سبز و …)
•    و موارد دیگری که هریک بسته به کاربری ساختمان و سطح درخواست کاربر قابل لحاظ در سیستم می باشد.
•    معماری سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)

Table of Contents

خوش آمدید