ساختمان های هوشمند راحتی، سلامت و کارایی را بیشینه می کنند.

ساختمان های هوشمند راحتی، سلامت و کارایی را بیشینه می کنند.

ساختمان های هوشمند راحتی، سلامت و کارایی را بیشینه می کنند.

چه فضای کار خصوصی باشد و چه فضای کار مشترک ، در حال حاضر تمرکز زیادی بر روی ایجاد فضا هایی ایست که خلاقانه و راحت باشد . ما میخواهیم که فضا های اداریمان جایی باشد که بتوانیم بازده کاریمان را افزایش دهیم (از طریق صندلی های ارگونومیک یا نور پردازی های هوشمندانه ) ولی مسئله اصلی این است که مفهوم آسودگی به آسانی قابل توصیف نیست.

هیچ 2 نفری نمیتوانند بر سر این که یک محیط راحت چگونه به نظر میرسد توافق کنند . در سال 2019 ما انتظار داریم که مفهوم آسودگی به صورت بدیع تری استفاده شود و علاقه مندیم که تلاش بیشتری را برای فراهم آوردن آسودگی بیشتر در ساختمان ها و مکان های اداریمان مشاهده کنیم.

اتاق ها وقتی که افراد بیشتری در آنها هستند گرم تر میشوند ولی همان محیط بدون توجه به افرادی که در داخل اتاق هستند به صورت خودکار میتواند به دمای تعادل برسد. سنسور هایی با تکنولوژی نوین میتوانند تعداد افراد حاضر در اتاق را شمارش کنند و بر اساس آن ، گرما ، سرما  و نور پردازی را تعیین کنند. به همین منظور amazon backed ecobeeدر سال 2018 به بازار عرضه شد .در مقابل شرکت Envairo سنسور هایی دارد که توسط آن پارامتر هایی مثل گرما ، دی اکسید کربن و رطوبت را ثبت میکند تا بتواند تعداد افراد حاضر در اتاق را شناسایی کند و از آن جا به سیستم HVAC منتقل کند تا با میزان اشغال فضا خود را هماهنگ کند .

در سال 2019 تمرکز اصلی طراحی ساختمان ها، بر روی نیاز سنجی فردی خواهد بود. سنسور ها در مکان های مختلف و وسیع میتوانند اطلاعات زیادی (به صورت کلی ) جمع آوری کنند ولی این موضوع سخت خواهد بود که اطلاعات شخصی را بتوانند از میز کارش بدست آورند و تاثیر ویژگی های منحصر به فرد کارمند مثل وزن ، سبک لباس پوشیدن ، و الویت های شخصی در محیط کار در نظر گیرند. مکعب GreenMe یکی از محصولات هوشمند ساخته شده در این حوزه است که برای استقرار بر روی هر میزی به اندازه کافی کوچک می باشد و می تواند پارامتر هایی مثل نور ، کیفیت هوا ، دما و میزان صدای محیطی و حتی سوسو زدن لامپ را اندازه گیری کند .همچنین این اطلاعات وارد مرکز کنترل و پایش ساختمان میشود و از آن جا اپراتور ها تصمیم میگیرند که سرما و گرمای متعادل را چطور تعیین کند .به علاوه کارمندان با اتصال به سیستم HVAC میتوانند گرما و سرمای محیط کاری خود را به دلخواه تعیین کنند .

شرکت زیمنس در سال 2018 محصول Comfy رابه بازار معرفی نمود. Comfy اپلیکیشنی است که به سادگی در اختیار کاربران قرار می گیرد و با استفاده از سنسور های نصب شده در فضا بر پایه اینترنت اشیاء(IOT) و کنترلر های HVAC می توانند دما و نور فضا خود را کنترل نمایند. BuildingIQ یکی دیگر از محصولات معرفی شده در این حوزه می باشد که با یک ماژول تحت عنوان “Comfort” به کاربران این امکان را میدهد که دمای نامعقول فضا خود را برای تیم پشتیبانی ارسال کنند که فضا بسیار گرم یا بسیار سرد است. ماژول استفاده شده از اطلاعات دریافتی نقشه دمایی را ایجاد می کند و با تنظیمات دمایی ساختمان و سیستم های سرمایشی و گرمایشی مقایسه می نماید. به طور مشابه، CrowdComfort اجازه می دهد تا کارمندان بتوانند موقعیت مکانی و تصاویری از مسائل پیش آمده در محل کار خود را ارسال کنند. آنها حتی می توانند درخواست های دمای مطلوب خود را از طریق نرم افزار ارسال نمایند و عملا Crowdcomfort این جامعه را به عنوان ” شبکه سنسور های انسانی(Human Sensor Network) ” معرفی می نماید.

اینها همه بخشی از تکنولوژی هایی بود که در سال 2018 معرفی گردیدند و نشان دهنده این است که در سال 2019 باید منتظر رخداد های دیگری باشیم چرا که سلامت ذهنی و قدرت تولید کارمندان در اولویت بالایی برای مدیران قرار گرفته است

منبع : 14 ترند شکل دهنده تکنولوژی در سال 2019 -CBinsights

 

 

Table of Contents

خوش آمدید