انگلستان هم به جمع مشتریان 5G هواوی پیوست!

انگلستان هم به جمع مشتریان 5G هواوی پیوست!

انگلستان هم به جمع مشتریان 5G هواوی پیوست!

با توجه به گسترش صنعت اینترنت اشیا و نیاز به ایجاد شبکه های سریعتر و قدرت مند تر در ارسال داده های تجهیزات و اتصال تمامی دستگاه ها به شبکه جهانی جهت انتقال اطلاعات نیاز به 5G بیش از پیش احساس می شود . از این رو ترزا می نخست وزیر وقت انگلستان به شرکت هواوی اجازه داد که در امر ایجاد زیر ساخت های این شبکه در انگلستان فعالیت های محدودی را انجام دهد. انگلستان به هواوی اجازه داده است با نصب دکل های و مراکز مرتبط با آن ها زیر ساخت این شبکه را فراهم سازد ولی به دلیل مسائل امنیتی به این شرکت اجازه ورودی در بخش های مرکزی شبکه 5G انگلستان را نداده است.

شرکت هواوی به عنوان بزرگترین شرکت تامین کننده محصولات ایجاد شبکه های اطلاعاتی و دومین غول تولید کننده گوشی های هوشمند در دنیا فعالیت می کند. این غول بزرگ چینی تا جایی وارد صنعت 5G شده است که آمریکا را نگران ساخته و طی آخرین اخبار آمریکا در تلاش است سلطه این شرکت را بر روی 5G کاهش دهد. چرا که این ترس وجود دارد که این قدرت و توان هواوی در مسائل امنیتی تاثیر گذار باشد و آمریکا با توجه به ورود هواوی به فضای نظامی و سایبری نمی خواهد تسلط دولت چین را در فضای اینترنت داشته باشد.در سال 2019 گوشی های 5G به بازار خواهند آمد و زیر ساخت شبکه 5G ایجاد خواهد شد و پیش بینی شده است در 5 سال آینده درآمد شرکت هوایی از این محل به 123 میلیارد دلار برسد. پس بی دلیل نیست که آمریکا نسبت به قدرت گرفتن این غول چینی نگران باشد

ولی 5G چیست؟

شبکه 5G در ادامه نسل های 3G , 4G ارائه شده است و برای ایجاد ارتباط میان تمام دستگاه ها با شبکه جهانی طراحی گردیده. سرعت این شبکه به 20Gb بر ثانیه می رسد و زمان تاخیر در آن زیر 1 میلی ثانیه است. شبکه های 5G از دو فرکانس هم زمان استفاده می کنند که در یک سطح خدمات مشابه 4G و Wifi ارائه می شود و در فرکانس دیگر خدمات 5G از این رو برای آنکه آنتهای کنونی امکان استفاده در شبکه های 5G را بدست آورند نیازمند بروز رسانی خواهند بود.

در 5G از میکرو فرکانس ها استفاده می شود و این امر به معنی کاهش فاصله های طولی میان آنتن ها است و نیاز است تعداد آنتنها افزایش یابد. 5G مجهز به تکنولوژی MIMO می باشد. MIMO به معنای چند ورودی و چند خروجی همزمان است که منجر می شود 100 ها ارتباط بر روی آنتها به صورت موازی صورت پذیرد و این امر باعث افزایش سرعت در شبکه 5G می شود.

5G در کجا استفاده خواهدشد؟

شبکه های 5G با توجه به نیاز به اتصال دستگاه ها و اینترنت اشیا ایجاد شده است از این رو دیری نخواهد پایین که تکنولوژی های مختلف در زمینه خانه هوشمند، IOT ، خودرو های خودران و حتی پلوپز خانه شما به شبکه جهانی متصل شود. در حوزه هوشمند سازی شهر ها مدیریت کلان شهری نیازمند رصد در لحظه رخداد ها می باشد و این موضوع یعنی نیاز به دسترسی در لحظه به سنسور های مختلف در اقصی نقاط شهر که بر روی بستر 5G انتقال اطلاعات خواهند نمود. بررسی انرژی تولید شده و مصرفی در شبکه های برق که با عنوان Smart Grid شناخته می شود نیز می تواند از کاربرد های مهم 5G باشد.

آیا 5G امنیت دارد؟

یکی از بزرگترین نگرانی هایی که در این حوزه به دلیل اتصال نود های مختلف به شبکه بوجود می آید موضوع امنیت شبکه های 5G است که بعضا می گویند شاید حتی نیاز باشد برای فضای های مالی و شبکه های بانکی اینترانت داخلی تحت 5G ایجاد شود . قطعا شبکه بزرگتر یعنی دسترسی بیشتر هکر ها و افراد مخرب به دستگاه های متفاوت و این موضوع واقعا نگران کننده خواهد بود. ولی برای تمام این نگرانی های راه حل های فنی وجود دارد. در شبکه های 5G یک لایه نرم افزاری مدیریت و کنترلی وجود دارد که بر عملکرد شبکه و امنیت آن نظارت دارد و چنانچه امور مربوط به این کنترل به درستی انجام شود می تواند آبی باشد بر آتش تمام نگرانی های موجود .

Table of Contents

خوش آمدید