طراحی سیستم هوشمند(9-2) – طراحی سیستم دالی

پروتکل دالی یکی دیگر از موضوعات مورد بحث ما در طراحی سیستم روشنایی هوشمند ساختمان است. پروتکل Dali برای ارتباط بین مصرف کننده های روشنایی استفاده ‌می شود. پس این پروتکل برای زمان‌هایی مانند:
سوئیچ‌ها
دیم کردن چراغ‌ها
کنترل پارامترهایی از لامپ
مورد استفاده قرار بگیرد.

موارد استفاده از پروتکل Dali

غالباً این پروتکل در ساختمان های اداری و در سطح اروپا به وفور استفاده می شود. امروزه کم کم استفاده از این پروتکل  به سمت ساختمان های مسکونی و ساختمان تجاری سوق پیدا کرده است. پس طراحی سیستم دالی می‌تواند هوشمندسازی را به مسیر نوینی هدایت نماید.

طراحی سیستم دالی در سیستم هوشمند ساختمان اداری، تجاری یا مسکونی
طراحی پروتکل دالی در سیستم هوشمند ساختمان اداری، تجاری یا مسکونی
قبل از اینکه بخواهیم وارد جزئیات طراحی این پروتکل شویم می‌خواهیم، نکته حائز اهمیت این است که تقریبا میشود گفت که پروتکل دالی هم جنس استاندارد RS485 است.
یعنی علاوه بر کنترلی که در حوزه روشنایی دارد، کنترلی بر روی دیتایی که از طریق درایور‌ها ارسال می کند روی هر لامپ ارسال میشود نیز برای این پروتکل ممکن است.
هر محصول از این پروتکل داری ۶۴ کانال یا ۶۴ درایور است که می‌تواند آن‌ها را مدیریت کند. همچنین می‌تواند این محصولات را در یک لوپ کنترل نماید. پس در این ماژول متناسب با آن چه نیاز روشنایی شما است، می توانید تعداد ماژول های داخلی خود را انتخاب نمایید.

روشنایی سنتی بدون طراحی سیستم دالی در یک اداره به چه شکل است؟

بیایید نگاهی به طراحی سیستم روشنایی در حضور و بدون پروتکل دالی بیانداریم.
با توجه به محیطی در حدود یک اداره نسبتاً بزرگ، اگر بخواهیم اداره‌ای را متصور شویم، اداره ای که در آن هیچ نوع پارتیشن بندی وجود ندارد را در نظر می‌گیریم.
چرا که معمولا ادارات به این شکل طراحی و به فروش می‌رسند. پس این موضوع باعث خواهد شد که کاربر یا مالکی که قصد دارد آن اداره را بخرد،بر اساس نیاز خود و تقاضای خودش می‌تواند هر نوع پارتیشن بندی که لازم دارد را بر روی اداره خود انجام دهد.
به صورت کلی بدون پروتکل دالی روند به این شکل خواهد بود، که اگر بخواهند سیستم سنتی را اجرا کنند باید کل این فضا را با دو الی چهار پل، برق و سیستم روشنایی آن را کنترل کنند تا روشنایی لازم برای کاربران خود را ارائه نمایند.
زمانی که مالک این فضا را خریداری می‌کند به پارتیشن بندی نیاز دارد، و متناسب با آن مجبور است که سقف را مجدداً از نو طراحی نماید.

تفاوت در سیم کشی طراحی سیستم دالی

سیم بندی‌ها را مجدداً انجام بدهد. گاهی هم پیش می‌آید که سیم‌کشی سقف دست نمی‌زنند و با همان حالت، اگر پارتیشن ها به هم متصل هستند،با فرم قبلی، روشنایی را کنترل می‌کند. موضوعی که در طراحی سیستم دالی هوشمند بسیار ساده تر خواد بود.
این به آن معنا خواهد بود که اگر یک چراغی که در فضای پارتیشن قرار گرفته را خاموش کنند مجبور هستند که کل لاین را خاموش کند و نتیجه آن این است که ما می‌بینیم، در یک فضای اداری تنها به خاطر یک نفر، یک لاین روشن است.
در صورتی که جاهای دیگری که توسط آن خط روشنایی، روشن شده است فاقد هر نوع شخص یا کاربری است که میتواند روی بحث ذخیره انرژی تاثیرات بسیاری را برای فضاهای اداری و تجاری ایفا کند.

تاثیر پروتکل دالی

شاید یکی از پرکاربرد ترین ویژگی های طراحی سیستم دالی این هست، زمانی که شما سیم کشی خود را بر اساس پروتکل دالی بر روی سیستم هوشمند اداری خود می‌بندید، نیازی به زوم بندی سخت افزاری ندارید!
تمام زوم بندی‌ها می تواند به صورت نرم‌افزاری اتفاق بیفتد در نتیجه حتی اگر پارتیشن بندی اتفاق بیوفتد و فضا تغییر کند، شما به صورت نرم افزاری می توانید چراغ‌ها را با همدیگه به صورت یک گروه در بیارید و مدیریت رپشنایی را بر اساس کنترل این گروه‌ها انجام دهید.
از شما دعوت می‌کنیم برای آموزش بیشتر نحوه طراحی سیستم دالی ویدئوی زیر را مشاهده نمایید:

Table of Contents

خوش آمدید