نقش CCTVها در موزه هوشمند

نقش CCTV در موزه هوشمند

نقش CCTVها در موزه هوشمند

دوربین های مدار بسته (CCTV) در موزه هوشمند

در این مقاله به بررسی راهکارهای استفاده از CCTV در موزه هوشمند می‌پردازیم که چطور می‌تواند ایمنی این اماکن بسیار با ارزش را مهسا کنند.

از گذشته تا به امروز نگهبانی و پاسداری از بناها و اماکن عمومی و خصوصی که در آنها اشياء و اسناد قيمتی نگهداری ميگردد از اهميت بالایی برخوردار هستند. این اماکن با گستردگی خاص خود در تمامی زمينه‌های شهری، مالی، نظامی، سياسی و استراتژیک موجب مي‌گردند تا تمهيدات خاصی در به‌وجود آمدن امنيت و حفاظت برای این اماکن در نظر گرفته شود.

از سوی دیگر در بسياری از اماکن نياز به برقراری سيستم نظارتی مي‌باشد تا بتوان با نظارت بر عملكرد زیرمجموعه‌های سيستم که خود مي‌تواند مشتمل بر عوامل انسانی، عوامل محيطی متغير، عوامل مكانيكی همچون ماشين آلات موجود در یک خط توليد و یا حتی عملكرد نظارتی بر وضعيت زیست محيطی جانوران مانند دام و طيور و انواع مختلفی از این دست مثال‌ها باشد، بتوان بطور کامل و جامع به کنترل تک تک فرآیندها پرداخت تا در نهایت مجموعه بتواند به خروجی مطلوب خود دست یابد.

لازم بذکر است که گستردگی برخی از سيستم‌ها نيز باعث مي‌گردد تا به‌جای آنكه بخواهيم با صرف وقت و نيروی انسانی بيشتر نظارت را به‌صورت کامل انجام دهيم، بتوانيم با استفاده از یكسری از تجهيزات هوشمند علاوه بر بالا بردن سرعت عمل در نظارت، بصورت متمرکز و یا از چند نقطه، از نزدیک یا دور به محل مورد نظر، عمل نظارت و اعمال فرامين را در جهت رسيدن به هدف مشخص سيستم ارائه داشته و به‌راحتی و با کمترین هزینه به اهداف خود نائل آیيم.

یكی از راه‌هایی که در جهت ایجاد سيستم نظارتی و امنيتی در اماکن و مكان‌های مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد استفاده از تجهيزات ضبط و پخش تصاویر به‌صورت زنده و در لحظه مي‌باشد که به آن سيستم دوربين مدار بسته (CCTV) گفته مي‌شود.

در این سيستم با نصب یكسری دوربين‌های خاص با قابليت‌های مختلف که در ادامه در مورد هریک به تفضيل توضيح داده خواهد شد.

ایجاد سیستم نظارتی و امنیتی در مکان‌های مختلف موزه هوشمند
ایجاد سیستم نظارتی و امنیتی در مکان‌های مختلف موزه هوشمند

برقراری یک شبكه انتقال تصویر و برقراری مرکزی جهت ضبط، کنترل و نظارت بر دوربين‌ها ميتوان بدون نياز به حضور فيزیكی در هریک از محل‌های مورد نظر به‌راحتی بر تمامی آنها تسلط داشت.
لازم بذکر است که تصاویر ضبط شده آرشيو مي‌گردند و خود مي‌توانند اسنادی از وقوع یک یا چند پروسه مطلوب یا نامطلوب باشند. با استفاده از برنامه‌های کاربردی مي‌توان بر روی هریک از تصاویر ضبط شده پردازش‌هایی را انجام داد تا بتوان به کوچكترین زوایای وقوع حادثه در پروسه یا محل تحت نظر پی برد.

انواع دوربینهای دیجیتال:

بطور کل دوربينهای تحت شبكه با توجه به عملكرد آنها به سه دسته زیر تقسيم مي‌گردند:
– دوربين‌های تحت شبكه ثابت
– دوربين‌های تحت شبكه ثابت دا‌م
– دوربين‌های تحت شبكه PTZ

انواع دوربین‌های دیجیتال در موزه هوشمند
انواع دوربین‌های دیجیتال در موزه هوشمند

دوربین‌های دیجیتال تحت شبکه ثابت:

این دوربين‌ها شامل یک بدنه و یک پایه جهت استقرار دوربين مي‌باشد. این دوربين‌ها شباهت ظاهری زیادی با دوربين‌های آنالوگ داشته و در بعضی از اماکن که نياز به رویت دوربين جهت رعایت نكات حفاظتی نظارتی می‌باشد بسيار پرکاربرد است.

امتياز دیگر این نوع دوربين قابل تعویض بودن لنز آنها مي‌باشد که دست کاربر را جهت استفاده از بهترین و موثرترین لنز باز مي‌گذارد.
در بعضی از مكان‌ها که آلودگی، باران یا مواردی از این قبيل که شرایط مي‌تواند به دوربين صدمه وارد نماید از جعبه‌هایی بنام HOUSING استفاده مي‌گردد تا بتوان از دوربين بيشترین حفاظت را انجام داد.

دوربین‌های دیجیتال تحت شبکه ثابت دام:

نام دیگر این دوربينها Mini Dome می‌باشد که از یک حفاظ کروی و یک دوربين ثابت تشكيل شده است. این دوربين‌ها قابليت چرخش به هرجهت را داشته و پس از تنظيم آن‌را مي‌توان ثابت نمود. از مزایای این نوع دوربين آن است که ساختاری یكپارچه و مستقل دارد و این خود باعث مي‌شود که افراد متفرقه نتوانند آنرا دستكاری نموده و یا جهت آنرا تغيير دهند.

اما از معایب این دوربين‌ها لنز غير قابل تعویض آن مي‌باشد. در برخی از آنها اگر بتوان لنز را تغيير داد ابعاد لنز باید بگونه‌ای باشد که در پوشش کروی این
نوع دوربين جا گردد.

دوربین‌های دیجیتال تحت شبکه PTZ:

این دوربين‌ها قابليت حرکت افقی، عمودی و همچنين زوم اپتيک و دیجيتال بصورت کنترل دستی و اتوماتيک دارند. در حالت کنترل دستی، یک دوربين PTZ ميتواند افراد را تعقي ب نماید. این دوربينها جهت دید مشخصی دارند و فاقد امكان حرکت 360 درجه ای بصورت کامل هستند و در کل برای حرکت اتوماتيک دائمی ساخته نشده‌اند. زوم اپتيک این دوربين‌ها نيز بين 18 تا 26 برار مي‌باشد.

ویژگی‌های نرم افزاری در سیستم‌های نظارت تصویری پس از انتخاب ویژگی‌های سخت افزای، بر اساس نياز می‌بایست ویژگی‌های سخت افزاری و
سرویس‌ها مختلفی را بر روی سيستم نظارت تصویر مورد بررسی و سنجش قرار داد.

استفاده از دوربین‌های CCTV در موزه هوشمند برای افزایش سطح ایمنی
استفاده از دوربین‌های CCTV در موزه هوشمند برای افزایش سطح ایمنی

ذخیره تصاویر

ذخيره تصاویر بر روی ذخيره ساز‌های تحت شبكه (NVR)ها یا بر روی سرور‌ها اجرا می‌شود و مدت زمان ذخيره‌سازی با توجه به کيفيت کدگذاری تصاویر و نيز کيفيت تصویر دوربين و در نهایت حجم حافظه دستگاه‌های ذخيره‌ساز می‌تواند متغير باشد که علاوه بر این موارد شروط تعریف شده جهت ذخيره سازی به صورت real time یا ذخيره در زمان شناسایی حرکت نيز بر این امر اثر گذار خواهد بود.
از این رو محاسبه زمان ذخيره‌سازی به موارد گوناگونی مرتبط است توسط تيم‌های تخصصی شرکت هوشمند پارس دفتر مرکزی برند HDL در ایران و با توجه به خواسته پروژه قابل اجرا خواهد بود.

سرویس شمارش افراد‌ در موزه هوشمند

نسل جدید دوربين‌های مدار بسته با کمک نرم‌افزارهای آناليز تصاویر قابليت شمارش تعداد افراد وارد و خارج شده از موزه هوشمند را به ما می‌دهند و این یک ویژگی مهم برای آمارگيری به حساب می آید. دانستن آمار و اطلاعات دقيقی از ميزان تردد بازدیدکنندگان در ساعات مختلفی از شبانه روز می‌تواند
کمک شایانی به نحوه مدیریت و ارائه خدمات متناسب با نياز مشتریان داشته باشد. همچنين وقوع حوادثی مانند زلزله آتش سوزی و …نيز بر ضرورت وجود سيستم‌های پردازش تصویر جهت نظات بر رفت و آمد در موزه می‌افزاید.

کنترل تردد افراد در موزه هوشمند
کنترل تردد افراد در موزه هوشمند توسط دوربین‌های CCTV

نرم افزار های تجزیه تحليل تصاویر در دوربين های مداربسته یا CCTV دارای الگوریتم های خاصی هستند. توسعه دهندگان این نرم افزار ها با تعریف پارامتر های مختلفی برای سوژه های تصویری مختلف اعم از انسان، اشيا و… نحوه کارکر د آن ر ا مشخص می کنند. برای مثال برای سوژه های انسانی طول عرض شانه های را در نظر می گيرند و یا کاراکتر های دیگری از جمله پرداختن به ظاهر کلی افراد مانند داشتن دو دست، دو پا و … را در نظر می‌گیرند.

سرویس تشخیص چهره مراجعین موزه هوشمند به کمک CCTV

در اغلب سرویس‌های نظارت تصویری این امكان دیده شده است و به عنوان یک سرویس مجزا ارائه می‌شود. مزیت استفاده از سرویس‌های تشخصی چهره در شناسایی تعداد دفعات حضور یک شخص در زمان‌های مختلف و همچنين ایجاد ليست‌های سياه و سفيد از پرسنل و بازدید کنندگان می‌باشد. این سرویس به تيم‌های امنيتی این اجازه را می‌دهد که کوچكترین مورد مشكوك در موزه را شناسایی نموده برای آن تمهيدات لازم را بی‌اندیشند.

شناسایی افراد از طریق نظارت بر دوربين های CCTV که به صورت لحظه ای در حال تغيير هستند توسط نيرو‌های امنيتی و با مشاهده مستقيم نمایشگر‌ها کاری غير‌ممكن می‌نماید که سيستم‌های پردازش تصویر و تشخيص چهره در موزه هوشمند این موارد را سهل نموده‌اند.

سرویس تشخیص چهره در موزه هوشمند
سرویس تشخیص چهره در موزه هوشمند و افزایش سطح امنیت به کمک CCTV

این الگوریتم‌ها با سرعت بالا تصاویر را شناسایی، ذخيره، مقایسه و در صورت وجود مورد مشكوك نمایش می‌دهند.

دقت این سيستم در مقایسه با تشخيص انسان به شدت بيشتر بوده و می‌تواند با اتصال به سامانه‌های مختلف داده کاوی گزارشات مبسوطی برای مدیریت بهينه ایجاد نماید.
برای فضای موزه استفاده از سامانه‌های تشخيص چهره می‌تواند آلارم‌های مختلفی نظير، تشخيص چهره‌های غير مجاز، تشخيص چهره‌های غریبه و نمایش تصاویر و ویدئو‌های مرتبط را پيش‌بينی کرد.
سيستم‌های تشخيص چهره قابل ارائه توسط این شرکت می‌تواند تصاویر 2 ميليون نفر را در یک روز کاری موزه هوشمند ذخيره سازی و پردازش نماید و همچنين در هر ثانيه به تشخيص 24 چهره اقدام نماید.

سرویس پلاک خوان

دوربين‌های CCTV با قابليت پلاك خوانی، دوربين‌های مداربسته تخصصی هستند که دارای یک نرم افزار داخلی برای شناسایی و ضبط پلاك خودرو‌ها حتی در هنگام حرکت هستند. تجهيز سيستم‌های ترافيكی توسط دوربين‌های تشخيص پلاك امكان تجزیه و تحليل و ضبط پلاك وسایل نقليه را در هر شرایط چالش برانگيزی اعم از آب و هوای بد، سرعت بالا و مشكلات مربوط به تداخل نور چراغ ماشين‌ها ميسر می‌سازد.

این سرویس می‌تواند در ورودی پارکينگ‌های موزه هوشمند جهت شناسایی خودرو‌های دارای مجوز مورد استفاده قرار گيرد.

سرویس پلاک خوان در موزه هوشمند
سرویس پلاک خوان در موزه هوشمند برای هر خودرو

جمع بندی

با توجه به نياز تعریف شده در هر یک از نقاط موزه هوشمند و بسته به کاربری آن ویژگی‌های سخت‌افزاری دوربين‌های مداربسته انتخاب می‌شوند و نهایتا بر اساس برند‌های مورد نظر دوربين منا‌سب تهيه میشود و می‌بایست سرویس‌های مختلفی که بر روی دوربين‌ها نياز است در لایه نرم‌افزار در نظر گرفته شود.
قطعا انتخاب زمان آرشيو تصاویر در انتخاب سيستم های ذخيره‌ساز تاثير‌گذار خواهد بود و نگهداری آرشيو‌ها با توجه به زمان تعریف شده تعيين‌کننده سایر ادوات نظير ذخيره‌ساز‌های پشتيبان می‌باشد.
استفاده از تكنولوژی‌های Deep Mining به منظور استخراج اطلاعات و آمار معنی دار از داده‌های نظارت تصویری می‌تواند در مدیریت ساختمان تاثير گذار باشد که از نظر امنيتی و مدیریتی در جهت بهبود موثر خواهد بود.

Table of Contents

خوش آمدید