راهکارهای سیستم خانه هوشمند در ساختمان های مسکونی

خانه هوشمند مسکونی با HDL

‌راهکارهای سیستم هوشمند در ساختمان های مسکونی

خانه هوشمند چیست؟

شاید شما هم مثل بسیاری از آدم‌هایی که با مقوله خانه هوشمند تازه آشنا شده‌اید برایتان جای سوال دارد که خانه هوشمند دقیقا چیست و چه کاری می کند.

یا اگر بخواهم خانه‌ام را هوشمند کنم از کجا باید شروع کنم؟

اگر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید به سادگی خواهید فهمید که خانه هوشمند چیست چه کاری برای شما می کند، چه امکاناتی را در اختیار شما قرار می دهد و اگر بخواهید خانه خود را هوشمند کنید چگونه می توانید این عمل را به انجام برسانید و در نهایت از داشتن خانه هوشمند لذت برده و آسایش و امنیت ناشی از آن را تجربه کنید.

به طور کلی خانه هوشمند از ارتباط بین اجزای الکتریکی و مکانیکی ساختمان شما ایجاد می‌شود که با یکدیگر در ارتباط هستند و می توانند در یک شبکه عمل نمایند.

 

این قدرت شبکه است که به شما این امکان را می‌دهد که از نقاط مختلف، خانه خود را هوشمندانه کنترل کنید. می‌خواهد این خانه از درون کنترل شود و یا از خارج از منزل بخواهید آن را کنترل کنید. زمانی که صحبت از شبکه می کنیم دیگر بعد مکان مفهومی نخواهد داشت. این بدان معنی است که شما از هر جایی هر چیزی را می توانید کنترل کنید. کافیست دسترسی لازم برای کنترل را داشته باشید.

همانطور که گفته شد خانه هوشمند از ایجاد ارتباط بین اجزای الکتریکی و مکانیکی ساختمان به وجود می‌آید؛ پس اگر بخوانیم اجزای الکتریکی و مکانیکی ساختمان خود را بشناسیم می‌بینیم که می‌توانیم روشنایی سیستم تهویه، سیستم‌های امنیتی و حفاظتی، سیستم‌های ایمنی، سیستم‌های صوتی، سیستم‌های مکانیکی همچون پرده‌های برقی یا جک درب پارکینگ همه و همه را به یکدیگر متصل کنید.

هوشمند سازی آپارتمان‌های مسکونی
هوشمند سازی آپارتمان‌های مسکونی

ولی کجای خانه، هوشمند شده است؟! ارتباط میان اجزای الکتریکی و مکانیکی ساختمان به ما این امکان را می‌دهد که سناریوهای مختلفی را جهت کنترل این اجزا به وجود آوریم.

برای مثال زمانی که شما از منزل خارج می شوید با فشردن تنها یک دکمه می توانید سناریوی خروج از منزل را ایجاد کنید. این اتفاق بدان معنا خواهد بود که کلیه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی می تواند خاموش شود. همچنین وضعیت روشنایی منزل به حالت کاملا خاموش در می آید. چنانچه سیستم صوتی و تصویری داخل منزل وجود دارد، این سیستم هم به حالت استندبای خواهد رفت . در این وضعیت سیستم امنیتی شما فعال میشود تا چنانچه ورود غیرمجاز به خانه اتفاق بیفتد به شما هشدار دهد.

اگر پرده های برقی در آن وجود دارد به سادگی پرده‌ها باز یا بسته خواهد شد و امکان مشاهده اجزای داخل منزل را از بین می برد. شاید حتی در زمان غیبت طولانی مدت شما در منزل، وضعیت شبیه سازی حضور در منزل ایجاد شود. به گونه ای که برای کسانی که سرقت را مد نظر دارند، این حالت طراحی شود. شاید هم چنانچه شخصی درون منزل حضور دارد این می تواند یک سناریوی ساده برای خروج از منزل باشد با اینکه تمام این اتفاق ها می تواند با یک پیغام صوتی رخ دهد. اگر از دستیارهای صوتی هوشمند نظیر الکسا، سیری، گوگل هوم یا دستگاه هایی که در آینده وارد بازار خواهد شد استفاده می کنید می توانید به سادگی با خانه خود حرف بزنید. از این طریق شرایطی را که از پیش برای آن تعریف کرده اید با فراخوانی فرمان‌های صوتی اجرایی نمایید .

چنانچه در خارج از منزل حضور دارید اگر هر اتفاقی داخل منزل شما بیفتد خانه هوشمند شما اطلاع رسانی می کند. اگر مجوز های قبلی برای آن در نظر گرفته شده باشد عملیات های حفاظتی و ایمنی را نیز اجرا خواهد کرد. برای مثال چند سنسورهای نشت گاز در داخل خانه هوشمند استفاده نمایید و از طرفی زیر سیستم‌های امنیتی نظیر ارسال و دریافت اس ام اس و یا کنترل شیرهای برقی جهت کنترل شیر گاز را در سیستم دیده باشید، خانه هوشمند می‌تواند در صورت بروز نشت گاز به شما از طریق پیامک اطلاع رسانی کند. این سیستم همچنین می‌تواند به صورت همزمان شیر گاز را قطع کند. این امر باعث جلوگیری از گسترش گاز در فضای منزل و بروز حادثه های ناگوار خواهد شد. همچنین خانه هوشمند می‌تواند به سلامت شما نیز کمک کند. برای مثال چنانچه در شهرهای آلوده زندگی می کنید و از دستگاه های اکسیژن ساز خانگی بهره می گیرید، خانه هوشمند می تواند با سنجش مداوم میزان اکسیژن در فضا و کیفیت آن نسبت به فعال سازی دستگاه های اکسیژن ساز خانگی اقدام نماید.

پروژه مسکونی هوشمند در استان یزد با محصولات HDL
پروژه مسکونی هوشمند در استان یزد با محصولات HDL

اگر در شهرهای رطوبت بالا زندگی می کنید که رطوبت غالباً برای شما مشکل ساز شده است، به سادگی می توانید با سنسورهای قرار گرفته در خانه هوشمند رطوبت فضای داخل منزل و سنجیده و چنانچه مشکلی برای سیستم‌های رسوب زدایی به وجود آید، این موضوع را به شما اطلاع رسانی کند. خانه هوشمند حتی می تواند فرمان‌های کنترلی بیشتری را برای سیستم‌های رطوبت داخلی ارسال نماید و آنها را مدیریت کند.

کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف در خانه هوشمند

شاید از دیگر ویژگی‌های خانه هوشمند بتوان به این قضیه اشاره کرد که سیستم‌های هوشمند ساختمان یکی از اهدافشان را کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی آن قرار دادند. در یک خانه هوشمند سناریوها به گونه ای تعریف می‌شود که میزان مصرف انرژی به حداقل برسد. استفاده از خطوط دیمر و لامپ کم مصرف منجر به این می‌شود میزان مصرف انرژی در حوزه روشنایی کاهش یافته و به صورت بهینه مدیریت شود. از طرفی استفاده از ترموستات های هوشمند که در چیز های هوشمند قرار گرفتند باعث خواهد شد دمای منزل به صورت دقیق کنترل شود و از هدر رفت انرژی جلوگیری می نماید سناریوها در خانه هوشمند به گونه ای طراحی می شوند که از خطاهای انسانی جلوگیری کنند و این خود یکی از مهمترین عوامل در بحث مدیریت میزان مصرف انرژی می‌باشد.

پروژه مسکونی هوشمند در استان اردبیل با محصولات HDL
پروژه مسکونی هوشمند در استان اردبیل با محصولات HDL

اگر همچنان تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد خانه هوشمند داشته باشید ادامه بحث را نیز مطالعه کنید.

به صورت کلی خانه هوشمند بر اساس آن که خانه شما در حال ساخت می‌باشد یا به اتمام رسیده به دو صورت قابل اجراست.

در صورتی که خانه شما در حال ساخت می‌باشد:

شما می توانید از سیستم‌های تحت سیم یا Wire استفاده کنید. در این سیستم ها ارتباط بین تجهیزات هوشمند از طریق کابل‌‌های دیتا انجام می‌شود. در این حالت شما می توانید از کابل شبکه و یا کابل KNX جهت برقراری ارتباط استفاده کنید. این سیستم ها و تجهیزات کنترلی در داخل فضای به عنوان تابلو برق تجمیع می‌شوند. در نهایت ارتباط آن با کلیدهای هوشمند و یا سنسور هایی که در محیط خانه نصب می شوند برقرار می‌شود.

در سیستم سیمی اجرای زیرساخت ویژه متفاوت با آنچه که در ساختمانهای سنتی انجام می‌شود، وجود دارد. از این رو قبل از آن که شما بخواهید سیم کشی ساختمان خود را انجام دهید نیاز خواهید داشت با یک شرکت هوشمند سازی ارتباط گرفته و پس از تایید نهایی طرح هوشمند ساختمان خود نسبت به انجام سیم کشی ویژه اقدام نمایید. از آنجایی که برندهای زیادی در بازار کنونی ایران وجود دارند پیشنهاد می‌شود قبل از اجرای سیم کشی برند خود را انتخاب نمایید و یا از مشاوران زبده در این حوزه استفاده کنید. ولی اگر ساختمان شما در حال استفاده می‌باشد، می توانید سیستم سیمی را به‌دلیل زیرساخت ویژه آن، اجرا کنید و مورد استفاده قرار دهید.

پروژه مسکونی هوشمند در استان تهران با محصولات HDL - بام البرز نیاوران
پروژه مسکونی هوشمند در استان تهران با محصولات HDL – بام البرز نیاوران

سیستم هوشمند وایرلس در خانه مسکونی هوشمند

باز هم نگران نباشید سیستم هوشمند وایرلس برای چنین زمان هایی طراحی و تولید شده است!

در این سیستم ارتباط بین اجزای خانه هوشمند از طریق امواج وایرلس اتفاق می افتد و دیگر نیازی به سیم کشی بین آنها وجود ندارد. اگرچه این حالت ظاهراً به نسبت سیستم قبلی، بهتر به نظر می رسد، ولی باید خاطر نشان کرد امواج رادیویی گاها دچار اختلال، نویز و تداخل می‌شود. بر اساس امواج الکترومغناطیسی و یا رادیویی اطراف محل سکونت شما ممکن است به وجود آید و بر روی عملکرد خانه‌هوشمند شما تاثیر منفی بگذارد این تأثیر یک احتمال است و شاید هم هیچگاه اتفاق نیفتد.

با این حال اگر سیستم وایرلس را انتخاب می‌کنید انتظار چنین رخدادهایی را نیز داشته باشید. شاید با این رخداد ها کم و بیش آشنا باشید. برای مثال همه ما از قطع شدن سیگنال های تلفن همراه گاه و بیگاه ناراحت می شویم. اما این را پذیرفته ایم که موبایل ابزار بسیار کاربردی است. موبایل هم می تواند دچار اختلال شود و هم می تواند برای سلامتی شما در بلند مدت اثرات منفی داشته باشد. ولی نیاز به ارتباط در مقابل نقاط منفی آن بسیار جذاب تر و کاربردی تر است. پس در یک خانه هوشمند وایرلس نیز چنین حالتی ممکن است پیش آید.

پروژه مسکونی هوشمند در استان آذربایجان شرقی با محصولات HDL
پروژه مسکونی هوشمند در استان آذربایجان شرقی با محصولات HDL

سخن آخر هوشمندسازی

ما در اینجا به شما پیشنهاد می کنیم چنانچه خانه خود را می‌خواهید هوشمند کنید و امکان اجرای زیرساخت را دارید بدان معنا که خانه شما در حال ساخت می‌باشد و یا در حال بازسازی است، حتما از سیستم سیمی یا Wire استفاده کنید چرا که قابلیت اعتماد بیشتری به آن وجود دارد.

حالا اطلاعاتی در مورد امکانات و ویژگی های خانه هوشمند به دست آوردید و در خصوص نیازها و پیش فرض های آن نیز از لحاظ اجرایی اطلاعاتی را کسب کردید. اما شاید بخواهید بدانید که یک خانه هوشمند چه هزینه ای را برای شما به همراه خواهد داشت. در این صورت، با ما باز هم همراه باشید. 🙂

 

Table of Contents

خوش آمدید