شهر هوشمند خودت را تصور کن!

شهر هوشمند چرا برای آینده ما ضروری است؟

شهر هوشمند خودت را تصور کن!

شهر هوشمند یک کانسپت از رویایی در آینده نیست. بلکه به لطف گسترش وسیع اینترنت اشیا و راهکار‌های IOT،‌ بسیاری از آنها در حال حاضر فعال و به صورت گسترش یافته‌اند.
دولت‌ها در حال اعمال نفوذ در فضاهای گسترده‌ای از توان‌های کم مصرف و سلولی تکنولوژی‌های وایرلس هستند (LPWAN).

این تکنولوژی به زیرساخت‌ها متصل شده و بهبود پیدا می‌کنند تا رفاه و کیفیت زندگی را برای ساکنین شهرهای خود فراهم آورند.

شهر هوشمند چگونه شهری است؟
شهر هوشمند چگونه شهری است؟

شهر هوشمند چیست؟

شهر هوشمند یک چارچوبی قالبا، متشکل از تکنولوژی‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) هستند. این تکنولوژی‌ها باعث توسعه، استقرار، توزیع و بهبود توسعه پایدار برای آدرس دهی چالش‌های شهری در حال رشد، می‌شوند‌.
قسمت بزرگی از این چهارچوب ارتباطات و اطلاعات، یک شبکه هوشمند از ارتباط اشیا و ماشین‌هایی است که توسط تکنولوژی وایرلس، اطلاعاتی را منتقل میکنند.
سیستم‌های IOT بر پایه فضای ابری، با دریافت آنالیز داده‌ها در زمانی حقیقی و واقعی، موجب ایجاد تصمیم‌های بهتر و کیفیتی بالاتر زندگی برای شهرداری‌ها، شرکت‌ها و شهروندان می‌شود.

شهروندان به روش‌های گوناگون اکوسیستم شهر هوشمند درگیر هستند برای مثال تلفن هوشمند و وسایل جانبی تلفن‌های همراه که با اتصال به خانه و ماشین راه‌های گوناگونی را ارائه می‌دهند.
اتصال اطلاعات دستگاهها با زیرساخت‌های فیزیکی شهری و خدمات آن، موجب کاهش هزینه‌ها و بهبودی پایدار می‌شود.

جوامع به کمک IOT می‌توانند بهبود توزیع انرژی، جمع آوری موثر زباله ها، کاهش ترافیک یا حتی بهبود کیفیت هوا را تجربه کنند.

 

برای مثال

    • اتصال چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و دریافت اطلاعات از سنسورها و ماشین ها، طبق ریتم خاموش روشن شدن چراغ و زمانبندی پاسخ به ترافیک در زمان واقعی، در نهایت موجب کاهش ترافیک جاده‌ها خواهد شد. ماشین های متصل به سیستم می‌توانند به جای خالی پارک‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی به نزدیک‌ترین نقطه برای شارژ خود دست پیدا کنند. زباله‌دان‌های هوشمند، قوطی‌های فلزی می‌توانند با ارسال اطلاعات به شرکت‌های مدیریت و بازیافت زباله برای جدول زمان‌بندی جمع آوری زباله‌ها کمک کنند.
    • گوشی‌های هوشمند شهروندان، به گواهینامه نسخه موبایلی و کارت شناسایی دیجیتالی تبدیل خواهد شد که موجب ساده‌سازی و سرعت دسترسی به شهر و خدمات دولتی می‌شود.

در مجموع تکنولوژی‌های شهر هوشمند، باعث بهینه‌سازی زیرساخت‌ها، پویایی، خدمات عمومی و رفاهی می‌شود.

 

اصلاً چرا به شهر هوشمند نیاز داریم؟

شهرنشینی یک پدیده پایان ناپذیر خواهد بود. امروزه ۵۴ درصد از مردم در سراسر جهان در شهرها زندگی می‌کنند. این تناسب تا سال ۲۰۵۰ به ۶۶ درصد خواهد رسید. این موضوع همراه با رشد کلی جمعیت در سه دهه بعدی، موجب اضافه شدن 2.5 میلیارد انسان در شهرها خواهد شد.
محیط جامعه و پایداری اقتصادی نیز باید بتوانند به همین سرعت با این شرایط تطبیق پیدا کنند.
۱۹۳ کشور با دستور جلسه اهداف توسعه پایدار (SDGs) در سال ۲۰۱۵ موافقت خود را اعلام کردند، اما همه ما می دانیم که عملکرد‌ها بر اساس تصمیمات جدید متمرکز، زمانبر خواهد بود.
پس خبر خوب چیه؟
مطمئنا شهروندان و مقامات محلی دست به ابتکار عمل سریع خواهند زد. در این میان فناوری شهر هوشمند نیز به تحقق موفقیت آمیز این اهداف کمک خواهد کرد.

شهر هوشمند تاثیر به سزای در حفظ منابع و کاهش هزینه‌ها خواهد داشت.
شهر هوشمند تاثیر به سزای در حفظ منابع و کاهش هزینه‌ها خواهد داشت.

چطور تکنولوژی IOT موجب هوشمند تر و بهتر شدن شهرها خواهد شد؟

اتصال وایرلس امن و تکنولوژی IOT موجب انتقال المان‌های یک شهر از نسخه سنتی، مثل کابل‌های برقی، به نسل هوشمند بعدی پلتفرم‌های روشنایی می‌شود که قابلیت گسترش نیز دارند.
این حوزه شامل تجمیع انرژی خورشیدی و سیستم کنترل مرکزی بر پایه فناوری ابری است، که موجب اتصال به دیگر نقاط شهر ما در اکوسیستم خواهد شد.
روشن است که این راهکارهای نوین بسیار فراتر از نیازهای روشنایی ساده امروز ما خواهند بود.
LEDهای جاسازی شده با توان بالا به مسافران در خصوص مشکلات ترافیکی آلارمی دهند، اخطارهای هوایی شدید را ایجاد می‌کند و در هنگام بروز آتش سوزی های محیطی ما را آگاه می سازند.
چراغ های خیابانی می‌توانند جای پارک‌های خالی و جایگاه شارژ و اتومبیل‌های برقی را تشخیص دهند و به رانندگان به کمک اپلیکیشن موبایل امکان پیدا کردن جاهای خالی را بدهد. همچنین ممکن است شارژ کردن هم توسط این لامپ ها در برخی نقاط امکان پذیر شود.
خارق‌العاده است اما تمام اینها چطور می‌توانند با هم تجمیع شوند؟!

آنچه که شهرهای هوشمند را موفق می کند

علاوه بر مردم، مسکن، تجارت، زیرساخت‌های سنتی شهری، چهار عنصر اساسی لازم برای ایجاد شهرهای هوشمند وجود دارد که آنها عبارتند از:

  1. اتصالات فراگیر وایرلس
  2. داده های باز
  3. امنیت که بتوان به آنها اعتماد کرد
  4. طرح های کسب درامد منعطف

    کسب درآمد از شهر هوشمند چطور ممکن است؟
    کسب درآمد از شهر هوشمند چطور ممکن است؟

بهترین تکنولوژی های وایرلس در شهرهای هوشمند چیست؟

اولین بلوک از ساختمان هوشمند هر شهری، یک اتصال وایرلس، فراگیر و قابل اعتماد خواهد بود.
زمانی که دستورالعمل یکسان برای تمام شرایط وجود ندارد، گسترش تکنولوژی شبکه گسترده کم توان (LPWAN) به خوبی بر دستگاه‌های شهر هوشمند تناسب و تطابق این تکنولوژی در همه جا در دسترس و بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. که در آن از بلوتوث Lora، NB_IoT، TEGatm و …برای اتصال شهرها استفاده می‌کند.
ظهور تکنولوژی 5G باعث خواهد شد که یک رویداد تاریخی پر شتاب در توسعه شهرهای هوشمند قلمداد شود و این توسعه را در راهی درست و اصلی‌ای که باید باشد، سوق دهد.

باز شدن در به روی اطلاعات

تا پیش از این دولت‌ها، شرکت‌ها و نهادهای خصوصی اطلاعات خود را در یک پاکت مهر و موم شده نگه می‌داشتند و به ندرت موضوعی را با هم به اشتراک قرار می‌دادند. نگرانی‌های حریم خصوصی و ترس امنیت باعث می‌شود بیش از این میلی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات وجود نداشته باشد.

اگرچه کلید شهرهای هوشمند پایدار، تمام این شرکت‌ها مخالف به اشتراک گذاری را در اکوسیستم پیچیده به اشتراک گذاشتن اطلاعات و ترکیب آنها با داده های متنی دور هم، جمع می‌کند. این داده‌ها در زمان‌های واقعی آنالیز خواهند شد.

شهرهای هوشمند جهان را بشناسید
شهرهای هوشمند جهان را بشناسید

۱۰ شهر هوشمند جهان عبارتند از:

لندن، نیویورک، آمستردام، پاریس، ریکیاویک، توکیو، سنگاپور، کپنهاگ، برلین و وین

۶ تکنولوژی برای شهرهای هوشمند:

انرژی هوشمند، حمل و نقل، داده‌ها، زیرساخت‌ها، پویایی، دستگاه‌های نوظهور

چطور میتوان از شهرهای هوشمند کسب درآمد کرد

در عصر IOT شهرهای هوشمند داد و اطلاعات، نفت جدید آن دوران به شمار خواهند آمد.
برای شکوفایی شهرهای هوشمند ما نیاز به تاسیس مدل‌های تجاری پایداری داریم که باعث موفقیت تمام اکو‌سیستم‌ها می‌شود. در نرم‌افزارهایی که باید در متن IOT بافته شوند، تا همه در اکوسیستم‌های گوناگون، بتوانند از آن سود ببرند که این افراد شامل تمام توسعه‌دهندگان، تجمع‌کنندگان، دولت‌ها و غیره می‌شود. مالکیت معنوی هر یک از اعضا باید ارزشمند قلمداد شود.

قابلیت‌های نرم‌افزارهای اشتراکی به مدل‌های جدید تجاری این امکان را می دهد تا هر مشارکت‌کننده بتواند ارزش سهم خود را از اکوسیستم استخراج کند. مدل‌های مبتنی بر اشتراک، راهی را برای کسب درآمد از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مورد استفاده در ساخت زیرساخت هوشمند ایجاد می‌کند و هزینه ها را به سمت، هزینه سرمایه‌گذاری آن هم تنها یکبار، سوق خواهد داد.

موقعیت برد برد در هوشمندسازی بیمارستان‌ها و ایجاد شهر هوشمند
موقعیت برد برد در هوشمندسازی بیمارستان‌ها و ایجاد شهر هوشمند

به عنوان مثال خدمات پزشکی گران قیمتی مانند MRI می‌توانند با هزینه‌ای برای هر بار اسکن در نظر گرفته شود. این بر خلاف حال حاضر است که هزینه‌ای مقدماتی برای بیمارستان‌ها دارد و این یک وضعیت برد-برد برای بیمارستان و تامین کنندگان خواهد بود.

به زودی یک روز، شهرها اشتراکی مناسب برای ناوگان‌های وسیله نقلیه مشترک بین مالکانی که ممکن است از بین گونه‌های دلخواه یکی را انتخاب کنند، ارائه دهد. این کار باعث کاهش چشمگیر ترافیک و بهینه‌سازی و الگو های ترافیکی می‌شود.

همزمان با گسترش مناطق شهری، فناوری شهر هوشمند به موازات آن برای تقویت پایداری و خدمات بهتر به بشریت در حال رشد و توسعه است. با اعمال ارتباطات فراگیر، داده‌های باز، امنیت، راه حل‌های کسب درآمد نرم‌افزاری و غیره می‌تواند نیازهای لازم برای تکمیل شهر هوشمند را به منظور ایجاد تجربه بسیار بهتر برای همه شرکت‌های اکوسیستم تراز کنیم.

حالا نوبت شماست

در واقع ما نمی‌توانیم لیست تمام کانسپت‌های مهم و موضوعات اساسی مرتبط با شهر هوشمند و IOT و تمام آنچه در سال‌های آتی ظهور خواهند کرد را مطالبه کنیم.

آیا شما می توانید برخی از خلاءهای موجود برای ایجاد شهر هوشمند را پر کنید؟! اگر شما حرفی در زمینه شهر هوشمند برای گفتن دارید، لطفا بهترین اقدامات را مطرح کنید یا سوال های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Table of Contents

خوش آمدید