سطح دسترسی در موزه هوشمند

راهکارهای موزه هوشمند در زمینه سطح دسترسی و کنترل تردد افراد

راهکارهای موزه هوشمند در زمینه سطح دسترسی و کنترل تردد افراد

چرا یک موزه هوشمند مهم است؟

موزه‌ها همیشه به عنوان یکی از مهمترین نمایشگاه‌های عرضه فرهنگ، هنر و ارزش‌های تاریخی یک ملت شناخته می‌شوند که می توان در آن قدمت یک کشور را یافت. پس در میان به خدمت گرفتن تکنولوژی در مکان‌هایی که ارزشی بسیار بالا برای یک مملکت دارد، موزه هوشمند اهمیت بسیار زیادی پیدا خواهد کرد.

از این رو همیشه اشیاء گرانبهایی در آن نگهداری می‌شود که هر گونه ورود خدشه به آن‌ها غیر قابل جبران می‌باشد. ضربه‌ای به تاریخ یک کشور.

از حیث اهمیت و ارزش اشیاء داخل موزه و غیر قابل جایگزین بودن آن‌ها که غالبا سرمایه‌های ملی هستند سیستم‌های امنیتی و ایمنی در اولویت اول قرار می گیرد و در ادامه سیستم‌های کنترلی فضای محیطی به منظور مدیریت دقیق دما و رطوبت که می‌تواند آثار مخربی بر روی اشیاء در صورت عدم کنترل دقیق را به وجود آورد، در اولیت قرار می گیرد.

همچنین تاثیر گذاری آثار و اشیاء موزه زمانی می‌تواند به غایت خود برسد که آثار در بهترین وجه ممکن به نمایش گذاشته شود. استفاده از نورپردازی‌های خاص و یا تعریف فضا‌بندی‌ها در معماری می‌تواند نتایج شگرفی داشته باشد و تمام این امور نیازمند کنترلی دقیق است که لازمه استفاده از سیستم‌های مدیریت ساختمان را در بحث روشنایی مشخص می‌کند.

مدیریت دمای محیطی با هدف حفظ آثار و همزمان ایجاد محیطی مطبوع برای بازدیدکنندگان اموری است که می‌تواند در افزایش تعداد بازدیدکنندگان و اشاعه فرهنگ و هنر و تاریخ موثر بوده و بی‌توجهی به آن‌ها تاثیرات منفی خواهد داشت.

ساختمان‌های موزه علاوه بر بخش‌های نمایشگاه دارای فضا‌های اداری، تجاری، خدماتی و پارکینگی نیز می‌باشد که کنترل این بخش‌ها نیز در طرح‌های کلان می‌بایست دیده شود.

به همین جهت موزه هوشمند از اهمیت بالایی در بین هوشمندسازی ساختمان‌ها برخوردار است.

کنترل سطح دسترسی و تردد افراد در موزه هوشمند
کنترل سطح دسترسی و تردد افراد در موزه هوشمند

سیستم کنترل دسترسی در موزه هوشمند

حفاظت فیزیکی در فضای موزه نیازمند کنترل تردد پرسنل و بازدیدکنندگان به بخش‌های مختلف ساختمان می‌باشد که استفاده از سیستم‌های کنترل تردد را الزامی می‌نماید. منظور از يك سيستم كنترل دسترسي، سيستمي است كه بر پايه يكي از مكانيزم‌هاي شناسايي به جايگزيني يك قفل و كليد مكانيكي مي‌پردازد.

سیستم‌های کنترل دسترسی این امکان را به مدیریت ساختمان می‌دهد تا از ورود افراد ناخواسته به برخی بخش‌های حیاتی ساختمان جلوگیری نموده و از بروز برخی مشکلات احتمالی جلوگیری نماید.

با توجه به گسترش تکنولوژی روش‌های مختلف مانند کارت‌های هوشمند، اثر انگشت، تشخیص چهره و مواردی از این قبیل می‌تواند ابزاراتی جهت کنترل تردد در موزه هوشمند محسوب شود.

کنترل تردد افراد در موزه هوشمند
کنترل تردد افراد در موزه هوشمند

معرفی ساختار و تجهیزات سیستم کنترل دسترسی موزه هوشمند

سیستم کنترل دسترسی با وجود تنوع بالا در خصوص انواع روش‌های تشخیص در نهایت دارای یک ساختار مشترک می‌باشد که این ساختار را می‌توان در 4 مرحله تقسیم‌بندی کرد. شناسایی افراد، پردازش اطلاعات، ارسال فرمان‌های خروجی،‌ نرم افزار مانیتورینگ و کنترل

1- شناسایی افراد:

شناسایی افراد می‌تواند توسط تکنولوژیهای گوناگون که در زیر به آن اشاره می شود صورت پذیرد:

    • استفاده از رمز
    • کارت‌های RFID
    •   اثر انگشت
    • تشخیص چهره
استفده از اثر انگشت در تردد افراد به قسمت های مهم موزه هوشمند
استفاده از اثر انگشت در تردد افراد به قسمت های مهم موزه هوشمند
2- پردازش اطلاعات

اطلاعات مربوط به هر شخص و سطح دسترسی او، به صورت نرم‌افزاری تعیین می‌گردد. با شناسایی فرد توسط یکی از ابزارهای تشخیص، سطوح دسترسی تعیین شده برای او بررسی و اقدام لازم در این خصوص انجام خواهد شد. سیستم پردازش این روند در موزه هوشمند می‌تواند دارای دو حالت متمرکز و یا مجزا باشد.

3- ارسال فرمان‌های خروجی

با توجه به نوع کنترلر انتخاب شده پس از شناسایی فرد و بررسی دسترسی توسط سیستم، نوبت به اجرای فرمان باز شدن درب و یا جلوگیری از ورود فرد می‌رسد. این فرمان‌ها توسط رله‌های موجود در کنترلر‌ها صورت می‌پذیرد که به قفل درب‌ها داده می‌شود و آن ها را کنترل می‌کنند.

4-  نرم افزار مانیتورینگ و کنترل موزه هوشمند

یکی از مهمترین امکاناتی که سیستم کنترل دسترسی در اختیار مدیر ساختمان قرار می‌دهد، مانیتورینگ وضعیت بخش‌های مختلف است. ویژگی‌های نرم افزار کنترل دسترسی به شرح زیر می‌باشد:

    • ظاهر ساده و قابل فهم برای کلیه کاربران و امکان درج اطلاعات به سادگی
    • امکان اتصال سیستم شناسایی اثر انگشت جهت تعریف کاربر
    • امکان درج تصویر اشخاص در فرم اطلاعات و نمایش تصویر او در زمان بررسی وضعیت فضا‌ها
    • امکان کنترل درب‌ها و آلارم‌های هر در
    • امکان برنامه‌ریزی ساده و انتخاب سطوح دسترسی
    • امکان ایجاد فایل پشتیبانی از اطلاعات
    • ثبت تمامی رخداد‌های سیستم جهت بررسی‌های آینده با قابلیت جستجوی یک شخص خاص
    • قابلیت ارتباط با سیستم دوربین‌های امنیتی
    • قابلیت بررسی و مانیتورینگ سیستم از طریق اینترنت
    • امکان نمایش نقشه ساختمان و افراد هر بخش از ساختمان
مانیتورینگ و رصد بخش های گوناگون موزه هوشمند و امنیت بالا
مانیتورینگ و رصد بخش های گوناگون موزه هوشمند و ایجاد امنیتی بالا در موزه

کنترل سطوح دسترسی آسانسور ها

با توجه به وجود  آسانسور در کل ساختمان، با استفاده از سیستم کنترل دسترسی آسانسور می توان تردد افراد را در بین طبقات مختلف محدود و کنترل نمود. در این سیستم بر اساس تعریف هایی که از پیش صورت می گیرد به هر فرد، پرسنل و یا بازدیدکنندگان دسترسی ویژه ای داده می شود که در زمان ورود به آسانسور تنها دستیابی به طبقه های مجاز میسر خواهد شد. این سیستم بر روی هر آسانسوری قابل پیاده سازی بوده و از نظر کاهش ترافیک آسانسور ها بسیار موثر می باشد.

 گیت های ورودی نفر رو

در ورودی و خروجی‌های موزه هوشمند، برای مدیریت دقیق‌تر ورود افراد، می‌توان از گیت‌های ترددی استفاده نمود که می‌توانند کار تشخیص افراد را توسط هر یک از روش‌های گفته شده انجام دهند.

گیت های ورودی خودرو

برای مدیریت ورودی خودرو‌ها، به فضای پارکینگ مجتمع، می‌توان از گیت‌های مدیریت ورود خودرو استفاده کرد.این گیت‌ها با استفاده از تگ‌های UHF و یا کارت‌های RFID، شناسایی افراد دارای مجوز را انجام می‌دهد. به این ترتیب می‌توان بر روی ورودی‌های خودرو در ساختمان نیز نظارت کافی داشت و کلیه رخداد‌ها را ثبت نمود.

سیستم های امنیتی تردد خودرو

ورود خودروها به فضای موزه می‌تواند از درجه اهمیتی بالایی برخوردار باشد. استفاده از آینه‌های بررسی خودرو، راه بند‌های غیرقابل نفوذ، بولت‌های کنترل تردد در پارکینگ یا ورودی ساختمان، دوربین‌های نظارت زیر خودرو‌ها، همگی از جمله مواردی است که می‌توان به افزایش امنیت فضای موزه که می‌تواند به ورود خودرو‌های مشکوک تحت الشعاع قرار گیرد کمک نماید. برای مشاهده محصولات قابل ارائه در این بخش می‌توانید به راهکار مربوط یه سیستم کنترل پارکینگ هوشمند مراجعه فرمایید.

سیستم های امنیتی کنترل بمب و اسلحه در موزه هوشمند

غالبا مدیریت امنیت موزه‌ها با توجه به سطح ارزش هر موزه و تجهیزاتی که در آن نگهداری می‌شوند، به تیم‌های مختلف امنیتی داده می‌شود.

این تیم‌ها می‌توانند درجه‌های مختلفی داشته باشند.

استفاده از سیستم‌های کنترل تجهیزات وارد شده به موزه، می‌تواند توسط این تیم‌ها به ازای تمام افراد بررسی شود. استفاده از تکنولوژی‌های اشعه  X-RAY در تشخیص، ورود انواع سلاح و تجهیزات نامتعارف می‌تواند در ورودی‌های مختلف تاثیر‌گذار باشد.

همچنین دستگاه‌های تشخیص فلز برای شناسایی اسلحه سرد در ورودی می‌تواند به صورت گیت‌های تشخیص فلز یا دتکتور‌های ساده در یک موزه هوشمند مورد استفاده قرار گیرد.

حفاظت از موزه در برابر حملات احتمالی، حمل اسلحه،‌بمب در موزه هوشمند
حفاظت از موزه در برابر حملات احتمالی، حمل اسلحه،‌بمب در موزه هوشمند

نگاه اجمالی به کنترل دسترسی و تردد در موزه هوشمند

با توجه به ویژگی‌های مورد نظر در ساختمان موزه، و به منظور افزایش سطح امنیت در تجهیزات اکسس کنترل، استفاده از چند روش تشخیص همزمان کاربران نظیر اثر انگشت، کارت و تشخیص چهره را می توان مورد انتخاب قرارداد.

از طرفی استفاده از پردازشگر‌های مرکزی که در فضایی دور از درب‌ها نصب می‌شوند، در مقایسه با کنترل تردد‌های محلی یا Local برای فضاهای با امنیت بالا نظیر ورودی سالن‌های موزه، انبار‌ها، وروردی‌های اصلی پیشنهاد می‌شود.

برای فضاهای با درجه اهمیت پایین تر نظیر ورودی بخش های اداری یا اتاق کارمندان سیستم های Stand Alone توصیه می‌گردد.

همچنین استفاده از سیستم‌های امنیتی تشخیص بمب، سلاح و تجهیزات ممنوعه نیز، در ورودی‌های نفر رو یا ورودی‌های خودرو توصیه می‌شود.

برای مشاهده دیگر راهکارهایی که می‌توانید در موزه هوشمند استفاده کنید،‌ با ما همراه باشید.

Table of Contents

خوش آمدید