آخرین اخبار شهر هوشمند دوبی!

آخرین اخبار شهر هوشمند دوبی!

آخرین اخبار شهر هوشمند دوبی!

در طی سه سال گذشته شهر دوبی در خود با افتتاح بیش از 1000 خدمت هوشمند روبرو بوده است که در بخش های مختلف دولتی و خصوصی اجرا شده است. بر اساس این تغییرات و نظر سنجی های صورت گرفته ضریب شادی مردمان دبی 3 درصد افزایش داشته است.

با گسترش نقل و انتقالات دیجیتال اقتصاد در شهر دبی از استفاده از کاغذ بی نیاز خواهد شد.در این مقاله رشد خدمات عمومی در سال 2018 و موفقیت های احتمالی در 2019 بررسی خواهد شد.

دبی بر اساس استراتژی هوش مصنوعی ملی در سال2031 تلاش می کند که یکی از کشور های پرچمدار این حوزه باشد و با سرعت در تمام بخش های جامعه نظیر دولت، خدمات سلامتی و درمان، حمل و نقل، آموزش و … پیشرفت های زیادی را نشان میدهند.

اولین فاز استراتژی حذف کاغذ انجام شد

فاز اول استراتژی حذف کاغذ  در فوریه 2018 آغاز شد و هدف این است که تا سال 2021 تمام خدمات شهری به خدمات تمام دیجیتال تبدیل شود. فاز اول هم اکنون خاتمه یافته است و نتایج بهتر از آن چیزی بوده است که تصور می شد. شش بخش اصلی دولت در دوبی شامل پلیس، سازمان راه و حمل و نقل، سازمان برق و آب، سازمان توسعه اقتصادی، سازمان املاک و سازمان گردشگری و بازاریابی موفق به کاهش 57 درصدی مصرف کاغذ در فاز اول شدند. هدفی که برای فاز اول تنظیم شده بود 50 درصد بود که می بایست این نهاد ها طی یک سال به آن می رسیدند. در سال اول 37 میلیون کاغذ صرفه جویی شده است و این عدد تا پایان این استراتژی به 1 میلیارد خواهد رسید. از این رو مدیریت دقیق در این شهر توانست مشتریان راضی تری را همراه با بهبود کارایی خدمات دولتی برای خود ایجاد نماید. مدیره توسعه هوشمند دولت دوبی اعلام می دارد نمی توان انتظار داشت که انتقالات به صورت هوشمند رخ دهد زمانیکه هنوز برخی از امور به صورت کاغذی رخ می دهد. وی همچنین افزود هوشمند شدن تمام اجزای خدماتی شهر باعث خواهد شد سالانه 40 ساعت در زمان شهروندانی که نیاز دارند برای دریافت خدمات به مراکز ارائه دهنده مراجعه نمایند صرفه جویی نماید.

استراتژی حذف کاغذ در دبی بر اساس سه پایه اصلی قرار گرفته است:

تکنولوژی :که در آن راهکار ها و پلتفرم های دیجیتالی که باید استفاده شود تا بتوان تمام پردازش ها و نقل و انتقالات را بدون کاغذ انجام داد

– قانون گذاری :که در آن باید برخی تغییرات در قوانین صورت پذیرد که بتوان از خدمات دیجیتال بجای کاغذ استفاده نمود

فرهنگ سازی: که در آن تلاش میشود موانع فرهنگی در مقابل تغییرات مرتفع شود و سازمان ها تشویق می شوند که از پردازش ها و نقل و انتقالات بدون کاغذ استفاده نمایند.

اپلیکیشن UAE PASS – اولین راه حل امضا و تشخیص هویت دیجیتال ملی

اپلیکیشن UAE Pass که یک پلتفرم تشخیص هویت دیجیتال می باشد در نمایشگاه Gitex 2018 در سال  گذشته رونمایی شد. این اپلیکیشن به نوعی نتیجه تلاش های صورت گرفته جهت ایجاد ارتباط میان سازمان تنظیم مقررات رادیویی و سازمان هوشمند سازی دوبی با سازمان خدمات و راهکار های هوشمند دوبی، سازمان مدیریت شهروندی و سازمان امنیت الکترونیک دوبی  می باشد. این اپلیکیشن جزئی از استراتژی حذف کاغذ می باشد که در ماه های اخیر اجرایی شده است.

این اپلیکیشن به کاربران این اجازه را می دهد که برای خدمات دهندگان دولتی هویت خود را از طریق گوشی موبایل تایید نمایند و نه تنها در دبی بلکه در سایر شهر های امارات نیز قابل استناد می باشد. همچنین از ویژگی های جذاب این اپلیکیشن امکان درج امضای دیجیتال بر روی اسناد رسمی است که می تواند توسط کاربران انجام شود. به عنوان بخشی از اهداف دولت امارات جهت حذف کاغذ از خدمات دولتی، شهروندان و بازدید کنندگان می توانند از طریق تلفن های همراه هوشمند خود به تمام خدمات دولتی مورد نیاز به سادگی دسترسی داشته باشند. تا این لحظه 7 بخش دولتی از دولت امارات به UAE Pass متصل شده اند و بزودی در فاز های آتی سایر سازمان های دولتی به آن متصل خواهند شد.

هوش مصنوعی به دبی در کاهش تصادفات کمک می کند!

سازمان راه و حمل و نقل دبی با استفاده از سیستم هوش مصنوعی سیستمی را تحت عنوان “راغب” طراحی و توسعه داده است که از طریق آن می تواند بر روی عملکرد 300 راننده اتوبوس شهری نظارت داشته باشد. استفاده از این سیستم  با تشخیص به موقع خستگی رانندگان به صورت شگرفی منجر به کاهش تصادفات  ناشی از این عامل شده است. از نتایج استفاده از این سیستم مشخص شده است که 5 تصادف از 8 تصادفی که در شهر رخ می دهند به دلیل خستگی یا بی توجهی راننده می باشد.

سیستم راغب توانسته است با کاهش 65% تصادفات نقش بسزایی در امور حمل ونقل داشته باشد. در حال حاضر سازمان این سیستم را بر روی دو ناحیه اعمال کرده و این پروژه یکی از 75 پروژه هوش مصنوعی است که در حوزه شهر هوشمند در امارات در حال پیاده سازی می باشد. از جمله این پروژه ها نصب بیش از  10000 دوربین  مجهز به هوش مصنوعی در تاکسی های می باشد که  منجر به افزایش 83 درصدی رضایت مشتریان شده است. نظارت بر خطوط اتوبوسرانی یکی دیگر از سیستم های استفاده شده در این طرح می باشد که نه تنها منجر به کاهش 83% تعارضات در خطوط اتوبوسرانی شده است بلکه منجر به افزایش دقت در زمان بندی 20 درصدی اتوبوس ها گردیده است. دبی حتی به این موضوعات در حمل و نقل نیز اکتفا نمی کند و با استفاده از هوش مصنوعی رفتار راننده های تحت آموزش برای دریافت گواهینامه رانندگی را نیز تحت نظارت و مراقبت قرار میدهد.

سازمان حمل و نقل دبی 14 محوطه هوشمند را برای آزمودن رانندگان تحت آموزش طراحی کرده است . در شهر هوشمند که از خودرو های هوشمند استفاده می کند رانندگان باید بتوانند از این خودرو ها به درستی بهره گیرند که در این محوطه ها رانندگان به بوته آزمایش گذاشته می شوند و رفتار ایشان در مقابل شرایط مختلف مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد. این محوطه ها به دوربین های هوشمند و سنسور هایی مجهز شده انده که اطلاعات و خطا ها را جمع آوری نموده و به صورت خودکار اعلام می کند که آیا راننده در آزمون قبول شده است یا شکست خورده است.

Table of Contents

خوش آمدید