آموزش طراحی سیستم هوشمند(3-2) – آشنایی با دیمرهای هوشمند

آشنایی با دیمرهای هوشمند ساختمان

آموزش طراحی سیستم هوشمند(3-2) – آشنایی با دیمرهای هوشمند

در درس قبلی ما در زمینه طراحی سیستم روشنایی ساختمان، مبحث رله های هوشمند را برای سیستم روشنایی هوشمند داشتیم و در این مبحث قرار هست در رابطه با کنترلرهای دیمر صحبت کنیم. به صورت کلی در یک سیستم هوشمند دیمر ها برای کنترل شدت روشنایی سیستم روشنایی ساختمان به کار گرفته می شود. اما قبل از اینکه به مبحث سدیم های هوشمند بپردازیم باید به دسته بندی نوع مصرف کنندگان پرداخته شود.

انواع‌ لامپ‌های Dimmable موجود در بازار برای استفاده در خانه هوشمند

اولین دسته لامپ های فیلامنتی یه تنگستنی بودند که دارای هالوژن سوزنی هستند. این لامپها جریان های بالایی داشتند و جزء لامپ های پرمصرف شمار می آیند. این نوع لامپ‌ها به دلیل داشتن نور مشابه با نور طبیعی مورد توجه معماران در طراحی آنها قرار می گیرد. برای این دسته از لامپ‌ها می‌توان از دیمرهای متفاوتی استفاده کرد.

اما همانطور که گفته شد نکته بسیار مهم در مورد این لامپ ها این است که مصرف برق این لامپ ها بسیار زیاد است. پس بنابراین در زمان انتخاب نوع دیمه باید دقت کرد که تعداد لامپهای برای یک خط از دیمر وجود دارد چه تعداد است و چه جریانی را از دیمر می کشد.
لامپهای دیگری که در بازار ارائه شده اند لامپ‌هایی با نام ال ای دی / LED هستند. زمانی که ما می‌خواهیم از لامپ‌های ال ای دی برای دیم کردن یا داشتن شدت روشنایی متنوع و متفاوت باید دقت کنیم که LEDهای ما باید Dimmable باشند.

چرا که هر دو مدل ثابت و Dimmable از لامپ‌های LED در بازار وجود دارد. اگر LEDهای ثابت را با دیمر متصل کنیم این احتمال وجود دارد که لامپ اصطلاحاً سوسو بزند یا هیچ تغییری در آن اتفاق نیوفتد یا در درصدهای پایین، پرش نور را خواهیم داشت.

معمولا روی لامپ‌های Dimmable می‌نویسند که این لامپ، Dimmable هست یا خیر.
مدل‌های مختلف لامپ‌های LED در بازار به صورت حبابی و هالوژنی وجود دارد. در ورژن هالوژنی لامپ‌های LED ممکن است، اطلاعات مربوط به دیم پذیر بودن لامپ در بالاست لامپ درج شده باشد.
برای آشنایی بیشتر لطفا ویدئوی زیر که آموزش کامل مبحث آشنایی با دیمرهای هوشمند مورد استفاده در ساختمان هوشمند است را مشاهده نمایید.

 

در درس بعدی، درس چهارم از طراحی سیستم روشنایی هوشمند ساختمان با مبحث دیمرهای هوشمند DC آشنا خواهید شد.
پس همراه ما باشید.

Table of Contents

خوش آمدید