سيستم امنیتی هوشمند موزه با محصولات هوشمند HDL

سیستم امنیتی هوشمند در موزه هوشمند HDL

سيستم امنیتی موزه هوشمند موضوع بحث ما در این مقاله هست. در کنار بحث ایجاد امنیت در موزه هوشمند توسط CCTVها که قبلا به صورت مبسوط در مورد آن بحث شد، این بار نوبت به افزایش سطح امنیت موزه هوشمند توسط محصولاتو هوشمند HDL می‌پردازیم.
یكی از کاربردهای سيستم هوشمند ایجاد فضای امنيتی در ساختمان‌های مختلف می‌باشد که این موضوع در ساختمان‌های موزه مورد تاکيد قرار می‌گيرد. برای آشنایی بيشتر با راهكار های امنيتی هوشمند HDL نياز است موارد زیر و نحوه کار سيستم امنیتی موزه هوشمند بيشتر شرح داده شود:

تشخیص موارد امنیتی در موزه هوشمند

شناسایی موارد امنيتی تعریف شده در سيستم می‌تواند از طریق سنسور‌های مختلف صورت پذیرد. سنسور‌های قابل استفاده می‌توانند به دو صورت هوشمند و تحت شبكه یا سنسور‌های سنتی متداول در بازار به کار گرفته شده و به تشخيص رخداد‌های امنيتی بپردازند. نقش اساسی سنسورهای هوشمند را نمی‌توان در سیستم امنیتی موزه هوشمند نادیده گرفت.

در اولين لایه و در ورودی‌ها می‌توان از سنسور‌های حرکتی متنوعی که از تكنولوژی‌های مختلف استفاده می‌کنند بهره گرفت. در محصولات HDL سنسور‌های تشخيص حرکت بر اساس PIR ،اولتراسونيک، مایكرویو و داپلر وجود دارد که هر یک دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.

سیستم امنیتی در موزه هوشمند برند HDL
سیستم امنیتی موزه هوشمند برند HDL و هوشمندسازی

همچنين سنسور‌های نوری همچون سنسور مادون قرمز یا ليزری نيز می‌تواند استفاده شود. در برخی پروژه‌های امن نظير مراکز نظامی سنسور‌های رادار تعبيه می‌شوند که تحرکات پيرامونی را بررسی می‌کنند. انتخاب نوع سنسور‌ها متناسب با محل قرار‌گيری سنسور، ارتفاع سقف و کاربری متفاوت خواهد بود.

برای مثال برای استندهای نمایشی و ویترین‌ها از سنسور‌های شكست شيشه، جابجایی، ميكروسویيچ‌های مخفی، سنسور‌های مگنت استفاده می‌شود .در صورت وجود درب‌های شيشه‌ای سنسور‌های شكست شيشه مورد استفاده قرار می‌گيرد و برای بررسی ورود از طریق تونل سنسور‌های لرز‌ش در نقاط احتمالی می‌تواند به موضوع امنيت کمک نماید.

سنسورهای مورد استفاده در سیستم امنیتی موزه هوشمند

در مجموع سنسور‌های زیر را می‌توان برای بررسی شرایط امنيتی در سيستم امنیتی موزه هوشمند امنيتی پيشنهاد داد.
• سنسورهای حرکتی بر پایه PIR
• سنسورهای حرکتی بر اساس تكنولوژی Ultrasound
• سنسورهای حرکتی بر اساس تكنولوژی Microwave و Doppler
• سنسورهای نوری و عبور از خط بر اساس تكنولوژی‌های IR و Laser
• رادارهای شناسایی پيرامونی

• سنسور‌های شكست شيشه
• سنسورهای لرزش
• سنسورهای مگنت
• سنسور های جابجایی (ميكرو سویيچ)

در سنسور‌های هوشمند گاها می‌توان چند تكنولوژی تشخيص حرکت را به صورت همزمان داشت که می‌تواند در عملكرد تشخيصی سنسور‌ها تاثير مثبت داشته باشد. برای مثال در برخی سنسورهای HDL تكنولوژی‌های PIR و Ultrasound با یكدیگر ترکيب شده اند.

سنسورهای هوشمند در سیستم امینیت موزه هوشمند HDL
سنسورهای هوشمند در سیستم امنیتی موزه هوشمند HDL

کنترلر مرکزی امنیتی آدرس‌پذیر هوشمند

در محصولات HDL یک کنترل مرکزی برای سيستم امنيتی موزه هوشمند وجود دارد که از نظر ابعادی بسیار کوچک و از نظر کاربری توانمندی‌های بسيار زیادی دارد. در این محصول 8 ناحيه امنيتی قابل تعریف می‌باشد که هر ناحيه دارای 10 لایه امنيتی قابل تعریف است. لایه‌های امنيتی برای تعریف سطوح مختلف امنيتی طراحی شده‌اند و می‌توانند سناریوهای متفاوت امنيتی را ایجاد نمایند. به ازای هر ناحيه 5 حالت امنيتی مختلف قابل تعریف است که رفتار سيستم هوشمند به ازای هر حالت متفاوت می‌تواند تعریف شود. برای مثال در زمانيكه موزه باز است سيستم‌های امنيتی موزه هوشمند، مربوط به اشياء فعال هستند و پس از پایان زمان کار موزه این سنسورهای فضاهای داخلی موزه فعال خواهند شد. همچنين پس از آن و در زمان‌های دیگر چون شب که صرفا نگهبانان در ساختمان حضور دارند می‌توان سنسور‌های پيرامونی را نيز فعال نمود.

کنترلر مرکزی سیستم امنیتی موزه هوشمند HDL
کنترلر مرکزی سیستم امنیتی موزه هوشمند HDL

اطلاع‌رسانی در سيستم امنيتی هوشمند موزه برند HDL با ترکيب سيستم‌های روشنایی، صوتی و .. . امكانپذیر می‌باشد و برای مثال می‌توان در زما‌ن شناسایی یک حرکت یا رخداد خاص تاثيرات مستقيم برروی سيستم روشنایی و صوتی داشت که منجر به ایجاد تمرکز اجرای سناریو‌های امنيتی ساختمان در منطقه می‌شود.

کنترلر مرکزی امنيتی تمامی وقایع صورت گرفته را ثبت می‌نماید و این داده‌ها برای بررسی‌های بعدی و گزارش گيری قابل دسترس می‌باشد. سيستم هوشمند امنيتی به صورت کاملا آدرس پذیر طراحی شده است و هر سنسور دارای مشخصه خاص در سيستم امنيتی می‌باشد. از این رو محل بروز واقعه درلحظه قابل شناسایی است.

ادغام با سایر سیستم‌های جریان ضعیف

سيستم امنيتی موزه هوشمند HDL این قدرت را دارد که با سيستم‌های مختلف ایمنی و امنيتی دیگر نظير سيستم‌های اعلام حریق، سيستم‌های روشنایی، سيستم‌های موتورخانه مرکزی، سيستم‌های نظارت تصویری، سيستم‌های کنترل تردد و … ارتباط گرفته و حتی خطاهای سایر سيستم‌ها را نيز بررسی و اعلام نماید.

مانیتورینگ سیستم امنیتی موزه هوشمند

امروزه با پيشرفت علوم کامپيوتری و طراحی برنامه‌هایی با گرافيک و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده بالا جهت سرویس دادن به افراد با سطوح اطلاعاتی مختلف، این امكان فراهم شده است.

تا بتوان اطلاعات کامل و ارزنده‌ای را از کليه سيستم‌های هوشمند نصب شده در بدست آورده و جهت مدیریت بهتر استفاده نمود. این اطلاعات قابليت نمایش بر هر یک از وسایل ارتباطی مدرن و پيشرفته امروزی را دارند. و توسط نرم‌افزارهایی که تحت قالب‌های اندروید، آیفون، ویندوز و وب‌سرور طراحی شده‌اند ميتواند برنامه ریزی شوند.

این برنامه ریزی بر روی هریک از تجهيزات سخت‌افزاری همچون

  • کامپيوتر،
  • لپ‌تاپ،
  • تبلت،
  • گوشي‌های تحت سيستم عامل اندروید و IOS،

قابل نمایش، کنترل و برنامه‌ریزی باشند. همچنين نرم افزارهای مدیریت یكپارچه سيستم با هدف مدیریت متمرکز در سيستم HDL قابل استفاده است که برای مثال می‌توان به نرم افزار‌های Iridium و Throne اشاره کرد

ماینتورینگ در سیستم امنیتی موزه هوشمند HDL
ماینتورینگ در سیستم امنیتی موزه هوشمند HDL

• نرم افزار Iridium

این نرم افزار دارای قابليت‌های بسياری است. از نظر گرافيک نيز قوی می‌باشد. در این نرم افزار کليه اجزای سيستم را می‌توان در سيستم مانيتور و کنترل نمود. از دیگر قابليت‌های این نرم افزار امكان نصب آن بر انواع سيستم عامل‌ها می‌باشد. نرم افزار به گونه ای طراحی شده است که می‌تواند با اغلب پروتكل‌های BMS ارتباط برقرار کند.

نرم افزار مدیریت سیستم امنیتی موزه هوشمند HDL
نرم افزار مدیریت سیستم امنیتی موزه هوشمند HDL

• نرم افزار Throne در سيستم امنیتی موزه هوشمند

این نرم افزار امكان کنترل سيستم امنيتی موزه هوشمند را به صورت سه بعدی ایجاد می‌نماید که در ادامه تصاویری از آن نمایش داده شده است.

نرم افزار Throne ترون سيستم امنيتی موزه هوشمند
نرم افزار Throne برای سيستم امنيتی موزه هوشمند

Table of Contents

خوش آمدید